Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України (ст. 93 Конституції України).
Законопроекти, визначені Президентом України як невідкладні, розглядаються Верховною Радою України позачергово.
Забезпечити громадянам України касаційне оскарження по всім справам (в тому числі і по малозначних справах) шляхом подання до Верховної ради України законопроекту визначеного як невідкладний про:
- внесення змін до ч.3. ст. 389 Цивільного процесуального кодексу України (виключити п. 2 ч.3 ст. 389 Цивільного процесуального кодексу України: «Не підлягають касаційному оскарженню: 2) судові рішення у малозначних справах;»
- внесення змін до ч.3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України (виключити п. 2. ч.3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України Не підлягають касаційному оскарженню: 2) судові рішення у малозначних справах»
- внесення змін до ч.5. ст. 328 Кодексу Адміністративного судочинства України (виключити п. 2 ч.5 ст. 328 Кодексу Адміністративного судочинства України: «5. Не підлягають касаційному оскарженню: 2) судові рішення у справах незначної складності»
Або на підставі ст.ст. 51, 52 Конституції України звернутися до Конституційного суду України з конституційним поданням про визнання неконституційними:
- п. 2 ч.3 ст. 389 Цивільного процесуального кодексу України;
- п. 2. ч.3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України;
- п. 2 ч.5 ст. 328 Кодексу Адміністративного судочинства України
ОБҐРУНТУВАННЯ:
По-перше, Згідно п.1 ч. 6 ст. 19 Цивільного кодексу України: 6. Для цілей цього Кодексу малозначними справами є: 1) справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
Згідно п. 1. ч. 5 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України: Для цілей цього Кодексу малозначними справами є: 1) справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
Згідно офіційних даних Пенсійного фонду України - Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні складає 8186 гривень 94 копійки за січень 2019 року https://www.pfu.gov.ua/1518341-1518341/
Прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01 січня 2019 року складає 1921 гривню
Таким чином сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб дорівнює 192 100 грн.
Тобто середній громадянин України позбавлений права оскаржити в касаційному порядку наприклад стягнення з нього 192 100 грн. що в середньому дорівнює його заробітній платі за ДВА РОКИ. І це ми не кажемо про пенсіонерів середня пенсія яких в Україні станом на 1 січня 2019 року становила 2645,6 грн. - тобто пенсіонери України позбавлені права касаційного оскарження вимог які дорівнюють ШІСТЬ РОКІВ.
По-друге, судова практика нажаль стверджує, що суди апеляційних інстанцій почали зловживати тим, що по малозначним справам їх рішення фактично* є остаточним і не належним чином приділяють увагу апеляційним скаргам по даній категорії справ це призводить до падіння рівня довіри населення до судів
* посилання в кодексах на випадки, якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
не забезпечує належного дотримання прав громадян України на касаційне оскарження рішень судів.
По-третє, щодо можливого посилання на завантаженість Верховного суду: то тут слід звернути увагу, що розмір судового збору за подання касаційної скарги складає 200 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги в розмірі оспорюваної суми.
Тобто сплачувана громадянами України сума судового збору за подання касаційної скарги в повній мірі дозволить за необхідності збільшити штат суддів Верховного суду України – що в свою чергу призведе до забезпечення права громадян на касаційне оскарження та надасть можливість створити дійсно необхідні робочі місця для додаткових суддів Верховного суду України і ще й збільшить поступлення грошових коштів в якості сплаченого судового збору.