№22/063844-еп

Про зловживання монопольним становищем АТ "Сумигаз" та необхідність повернення державного майна з його користування.

Автор (ініціатор): Прядко Валерій Миколайович
Дата оприлюднення: 27 червня 2019
ПРЕЗИДЕНТУ УКРАЇНИ
ЗЕЛЕНСЬКОМУ В.О.




Вимушений звернутися до Вас з приводу діяльності місцевого монополіста – Акціонерного товариства "Сумигаз".

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) № 814 від 19.06.2017 року Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації «Сумигаз» видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах міста Суми, Сумської області та села Мойка Краснокутського району Харківської області, внаслідок чого вказане товариство отримало статус Оператора газорозподільної системи (далі – Оператор ГРМ) на вищезазначеній території.
25 відсотків акцій ПАТ «Сумигаз» належить ПАТ «НАК «Нафтогаз України» - компанії зі 100-відсотковою державною часткою у статутному капіталі. Бенефіциаром акціонерів, що володіють контрольним пакетом акцій є Дмитро Фірташ.

Відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» та Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, яка на законних підставах перебуває у його власності чи користуванні, належну організацію та виконання розподілу природного газу.
Газорозподільна система фактично є стратегічним об’єктом, який забезпечує енергетичну безпеку держави та постачання газу та території України.

Законодавець поклав на операторів ГРМ цілий ряд важливих функцій, зокрема:
1) забезпечення розподілу (переміщення) природного газу від місць його надходження в газорозподільні мережі (далі - ГРМ) з газотранспортної системи та інших джерел до споживачів природного газу з урахуванням його якісних і фізико-хімічних характеристик та потреб цих споживачів;
2) забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об’ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб’єктів ринку природного газу;
3) забезпечення оперативно-диспетчерського управління ГРМ та планово-профілактичних і аварійно-відновлювальних робіт на об’єктах ГРМ з урахуванням вимог охорони праці та техніки безпеки;
4) забезпечення доступу замовників до газорозподільної системи для приєднання до неї їх об’єктів будівництва або існуючих об’єктів (умови технічного доступу);
5) забезпечення доступу суб’єктів ринку природного газу до газорозподільної системи для фактичної передачі (розподілу/споживання) належного їм природного газу до/з газорозподільної системи (умови комерційного доступу);
6) формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об’єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу по об’єктах суб’єктів ринку природного газу, які знаходяться на ліцензованій території Оператора ГРМ та/або які замовили розподіл природного газу ГРМ у відповідному періоді;
7) належна взаємодія з операторами суміжних систем та з іншими суб’єктами ринку природного газу.

Проте, керівництво АТ "Сумигаз" використовує покладені на товариство повноваження всупереч інтересам держави, територіальних громад Сумщини, побутових та непобутових споживачів газу, інших суб’єктів ринку природного газу.
Некомпетентні управлінці довели товариство до скрутного фінансово-економічного стану, коли внаслідок нестачі грошових коштів відбуваються постійні скорочення чисельності працівників та руйнується матеріально-технічна база.
На сьогоднішній день обмеженість аварійних служб та спеціалізованої техніки не дозволяє АТ "Сумигаз" оперативно усувати наслідки аварійних ситуацій на газопроводах чи з газоспоживаючим обладнанням.

Державне майно, яке використовується для забезпечення розподілу природного газу (газорозподільна система), шо перебуває у володінні товариства на підставі договору користування з Міненерговугілля та обліковується на балансі товариства, своєчасно не відновлюється, та може у подальшому поставити під загрозу безперебійне газопостачання на території Сумської області.
Натомість, відбувається часткове виведення майна з державної власності – списується поступово зруйноване державне майно, а на його місце вводиться в експлуатацію майно, що перебуває у приватній власності (так звана «прихована приватизація»).
З метою забезпечення стабільного розподілу природного газу потрібно встановити повний перелік майна та його власників, що входить до газорозподільної системи, балансоутримувачем якої є АТ "Сумигаз".

Ретельної перевірки потребує процес виконання інвестиційних програм АТ "Сумигаз", затверджених у 2016-2018 роках, та цільове використання коштів, що надходять при надані споживачам послуг з розподілу природного газу, оскільки ці кошти можуть використовуватися лише на ті цілі, які були передбачені у поданих до НКРЕКП розрахунках.

Особливе обурення викликають зловживання керівництва АТ "Сумигаз" у взаємовідносинах з побутовими та непобутовими споживачами на Сумщині.
Протиправні нарахування побутовим споживачам додаткових обсягів газу за останні три роки є свідомим порушенням законодавства та намаганням збагатитися за рахунок населення. Ці дії вкрай негативно вплинули на суспільну-політичну ситуацію у нашій області.

Отримання будь-яких погоджень, які згідно законодавства мають отримувати споживачі в АТ "Сумигаз" при реконструкціях (ремонтах) вузлів обліку газу, котелень, виробничих потужностей, введення в експлуатацію житлових чи нежитлових будівель, газоспоживаючого обладнання тощо, триває місяцями та супроводжується постійними надуманими причіпками.
Крім того, протягом останніх місяців посадовці товариства активно просувають інтереси постачальників газу, що мають спільного бенефіциара з ПАТ «Сумигаз». Іноді такі просування супроводжуються погрозами на адресу споживачів щодо можливості припинення газопостачання.
Подібна ситуація негативно впливає на інвестиційний клімат в області, перешкоджає розвитку підприємництва на Сумщині.

Протягом останніх двох місяців Антимонопольний комітет України (двічі) та НКРЕКП застосовували санкції до цього газорозподільного підприємства за порушення прав споживачів та зловживання монопольним становищем.

Всупереч декларованому курсу керівництва нашої держави на боротьбу з корупцією, на території Сумської області корупціонери з АТ «Сумигаз», почуваючись у повній небезпеці та нехтуючи всіма нормами права та моралі, посилюють незаконний тиск на суб’єктів підприємництва.

Враховуючи вищенаведене та з метою забезпечення енергетичної безпеки України, стабільності функціонування газорозподільної системи, прошу Вас:

1. Вжити заходів щодо припинення договірних відносин з АТ "Сумигаз" щодо користування державним майном, яке використовується для забезпечення розподілу природного газу та обліковується на балансі АТ "Сумигаз" (газорозподільною системою) у зв’язку з грубими порушеннями з боку АТ "Сумигаз" вимог чинного законодавства та умов користування державним майном.
2. Доручити правоохоронним органам провести ретельну перевірку діяльності АТ "Сумигаз" та надати належну правову оцінку порушенням законодавства у його діяльності.
Перелік осіб які підписали електронну петицію*
* інформаційне повідомлення про додаткову перевірку голосів
1.
Александрова Людмила Викторовна
05 вересня 2019
2.
Гладиш Андрій Михайлович
04 серпня 2019
3.
Бризинська Вікторія Вікторівна
31 липня 2019
4.
Вовк Петро Григорович
27 липня 2019
5.
Гейко Максим Вікторович
21 липня 2019
6.
Кирилюк Євген Миколайович
13 липня 2019
7.
Кирилюк Віра Адамівна
13 липня 2019
8.
Середа Ольга Миколаївна
11 липня 2019
9.
Артюх Володимир Васильович
11 липня 2019
10.
Бойко Олег Сергеевич
10 липня 2019
11.
Лейко Анатолій Михайлович
10 липня 2019
12.
Наливайко Оксана Олегівна
10 липня 2019
13.
Линник Анатолій Іванович
10 липня 2019
14.
Дурбан Ірина Вікторівна
04 липня 2019
15.
Кривохижа Олена В'ячеславівна
04 липня 2019
16.
Кузьмінський Олександр Іванович
04 липня 2019
17.
Кінах Володимир Степанович
04 липня 2019
18.
Лісунова Анастасія Анатоліївна
03 липня 2019
19.
Деркач Віктор Олександрович
02 липня 2019
20.
Нистратов Александр Дмитриевич
01 липня 2019
21.
Воровий Сергій Олександрович
01 липня 2019
22.
Каріков Віталій Миколайович
01 липня 2019
23.
Курильченко Андрей Михайлович
01 липня 2019
24.
Чумак Генадій Миколайович
30 червня 2019
25.
Захарченко Вадим Юрійович
30 червня 2019
26.
Корсовецький Віталій Олександрович
30 червня 2019
27.
Шульженко Сергей Анатольевич
30 червня 2019
28.
Качан Іван Євгенійович
29 червня 2019
29.
Лаврут Ростислав Ігорович
29 червня 2019
30.
Матвеев Александр Александрович
29 червня 2019
44
голосів з 25000
необхідних
Не підтримано
Збір підписів завершено