Конституцією України (стаття 46) гарантовано право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Правову основу для встановлення, затвердження та застосування прожиткового мінімуму визначено в Законі України «Про прожитковий мінімум».
У законі про прожитковий мінімум визначено, що прожитковий мінімум це вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров’я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Прожитковий мінімум визначається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: - дітей віком до 6 років; - дітей віком від 6 до 18 років; - працездатних осіб; - осіб, які втратили працездатність.
У Законі України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» прожитковий мінімум визначено базовим державним соціальним стандартом на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров’я та освіти.
Аналізуючи визначення прожиткового мінімуму, що сформульовано в Законі як базовий державний соціальний стандарт, можна констатувати, що розмір допомоги при народженні дитини визначений статтею 12 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» суперечить такому поняттю.
Розмір державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в декілька раз нижче розміру прожиткового мінімуму.
З метою підвищення рівня життя вказаної категорії населення (які доглядають за дитиною до трьох років) пропонується ініціювання змін норми Закону «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та збільшити розмір допомоги при народженні дитини.
Так, відповідно до чинного законодавства допомога при народженні дитини призначається у розмірі 41 280 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 грн, решта суми виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами.
Пропонується визначити, щоб допомога при народженні дитини нараховувалась в розмірах прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років та виплачувалась виходячи з розміру прожиткового мінімуму встановленого на момент здійснення виплат.
Механізм виплат, як і зараз, передбачає одноразову виплату та виплати решти суми рівними частинами протягом 36 місяців.
Законом України «Про державний бюджет України на 2019 рік» від 23.11.2018 р. №2629-VIII (далі – Закон № 2629) встановлено розміри прожиткового мінімуму для різних груп населення та розмір мінімальної заробітної плати.
З 1 липня 2019 року встановлено такі показники прожиткового мінімуму на одну особу на місяць для дітей віком до 6 років − 1699 грн.
Відтак розрахунок виплат виглядав би так:
Одноразова виплата: 15291 грн.
Решта виплат протягом наступних 36 місяців:
по 1699 грн. до 30.11.2019
з 01.12.2019 по 1779 грн.
і т.д.