1. Згідно зі статтею 35 Конституції України, церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви. 23 листопада 2015 року розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1393-р було затверджено План заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року. Згідно із цим Планом, зокрема, передбачалося, що до кінця 2016 року Міністерство освіти і науки мало затвердити наказ про дотримання конституційного принципу відділення церкви від школи та принципу світськості освіти відповідно до статті 35 Конституції України. Однак, Міністерство освіти і науки не виконало покладених на нього зобов'язань і не видало відповідний наказ. Актуальність такого наказу обумовлюється численними порушеннями в освітній сфері конституційного принципу світськості освіти. Тому просимо Вас, як Президента України, у межах своїх повноважень вплинути на Кабінет Міністрів України та Міністерство освіти і науки, щоб вони нарешті виконали взяті на себе зобов'язання, хай із запізненням на три роки.
2. Згідно із соціологічними опитуваннями, серед громадян України є близько 10% атеїстів і агностиків та ще близько 5% представників нехристиянських релігій. Публічне пропагування певної релігії державними службовцями ображає почуття та дискримінує невіруючих і представників інших релігій та конфесій. Тому просимо Вас видати Указ Президента України на виконання конституційного принципу відділення держави від церкви і релігійних організацій відповідно до статті 35 Конституції України. Указом заборонити Президенту України, державним службовцям Офісу Президента, головам та державним службовцям обласних, міських, районних державних адміністрацій займатися релігійною пропагандою у робочий час, організовувати та брати участь в заходах релігійного характеру під час виконання ними своїх службових обов'язків. Така заборона не обмежує прав державних службовців на свободу віросповідання, оскільки жодним чином не обмежує їх у праві сповідувати будь-яку релігію чи не сповідувати жодної. У вільний від роботи час державні службовці можуть безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Своєю чергою, у світській державі недопустимо, щоб у робочий час державні службовці пропагували певну релігію чи конфесію. Державні службовці повинні проявляти релігійну нейтральність, бути однаково віддаленими від всіх релігій та конфесій під час виконання ними своїх обов'язків. Показовим у цьому контексті може бути приклад Франції.
3. Просимо Вас скасувати Указ Президента України № 286/2019 від 18.05.2019, підписаний президентом Порошенком в останні дні своєї каденції. Цим Указом було затверджено Стратегію національно-патріотичного виховання, яка суперечить Конституції України у частині відокремлення держави від релігії. Справа у тому, що ця Стратегія передбачає "впровадження навчальних дисциплін духовно-морального спрямування". Дисципліни духовно-морального спрямування, за своєю суттю, є дисциплінами релігійного характеру і тому недопустимі у світських школах. З переліком цих дисциплін можна ознайомитися, зокрема, у додатку 13 до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 409 від 03.04.2012 р. в редакції наказу Міністерства освіти і науки України № 664 від 29.05. 2014. Мабуть, найвідомішою серед дисциплін духовно-морального спрямування є предмет "Християнська етика". Зміст цього предмету практично не пов'язаний з етикою, адже більшість тем присвячена вивченню Біблії та церковних догм. Ба навіть, зміст окремих тем з "Християнської етики" містить ознаки розпалювання ворожнечі щодо атеїстів, язичників, Свідків Єгови, ЛГБТ, тощо.
4. У світській державі недопустимо, щоб церкви та релігійні організації прямо чи опосередковано фінансувались з державного бюджету, оскільки державний бюджет поповнюється як за рахунок податків віруючих певної конфесії, так і за рахунок податків невіруючих і представників інших релігій і конфесій. Натомість, в Україні склалася ситуація, за якої з державного бюджету фінансується вивчення у загальноосвітніх школах релігійних предметів духовно-морального спрямування, зокрема "Християнської етики". Щороку сотні мільйонів гривень з державного бюджету витрачаються лише на зарплати вчителям "Християнської етики". У світській державі це неприпустимо. Такі уроки повинні фінансуватись церквою, а не лягати тягарем на плечі платників податків. Церкви та релігійні організації можуть орендувати в школах приміщення, в яких після уроків проводити заняття з "Християнської етики" чи іншого релігійного предмету, при цьому оплачуючи вартість оренди та зарплату вчителю. Принагідно зазначимо, що Президент України, як Гарант Конституції, має повноваження своїм указом призупинити дію будь-якого розпорядження Кабінету Міністрів України чи наказів міністерств. Тому просимо Вас видати Указ Президента України про призупинення дії всіх наказів Міністерства освіти і науки, якими передбачається навчання дисциплін духовно-морального спрямування у загальноосвітніх школах та фінансування таких уроків з державного бюджету, зокрема, призупинити дію наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 409 від 03.04.2012 р. та наказу Міністерства освіти і науки України № 664 від 29.05.2014. Зазначимо, що уроки релігії в школі заборонені у низці розвинених демократичних держав, зокрема, у Франції. Принагідно хочемо звернути Вашу увагу на те, що останнім часом разом з уроками "Християнської етики" у школи починає проникати псевдонаукова "теорія" креаціонізму. Своєю чергою, 4 жовтня 2007 року Парламентська Асамблея Ради Європи прийняла Резолюцію № 1580 "Про небезпеку креаціонізму в освіті".
5. Також просимо Вас, як Гаранта Конституції, розробити та подати до Верховної Ради України законопроект про внесення змін і доповнень до низки законів України, зокрема, до Закону України "Про державну службу" та Закону Україну "Про освіту". У законопроекті законодавчо закріпити конституційний принцип відокремлення держави та освіти від релігії, прописавши конкретні норми цього принципу і передбачивши дисциплінарну відповідальність для державних службовців за їх порушення.