Президенту України
Зеленському В.О.
Іванова Сергія Володимировича,
02.05.1979 р. народження,
паспорт громадянина України
серії АЕ № 061164,
виданий Магдалинівським РВ
УМВС України
в Дніпропетровській області,
зареєстрований за адресою:
м. Дніпро, вул. Короленко,77,
РНОКПП 2897606374,
Тел.: 067 955 55 55
Я, Іванов Сергій Володимирович, є засновником та генеральним директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро» (надалі – ТОВ «АБК Дніпро»).
ТОВ «АБК ДНІПРО» є сучасним українським підприємством, яке здійснює виробництво високоякісної алкогольної продукції, що за своїми якісними характеристиками відповідає європейським та світовим стандартам.
На даний час ТОВ «АБК Дніпро» випускає алкогольну продукцію (в асортименті горілки, горілки особливі, настоянки, напої алкогольні, коньяки України, віскі, вино ординарне столове, напої зброджені тощо) під наступними торгівельними марками: "Billy Bones", "BRAVO", "Bitter", "Aviator", "Петриківська", "Перший Український", "Колос", "Al Capone", "La Cantina", "NAPOLEON CHARLES LOUIS", зареєстрованими у відповідності до чинного законодавства України в сфері охорони інтелектуальної власності на торгові марки.
Довідково: ТОВ «АБК Дніпро» є молодим вітчизняним підприємством харчової галузі з багаторічною успішною виробничою історією. Початок виробничої діяльності підприємства відбувся в шістдесяті роки 20-го сторіччя в формі державного підприємства «Царичанський консервний завод». Наступним етапом у виробничій діяльності стала реєстрація підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю «Царичанський консервний завод» з 01.10.2009 року. Новітня історія підприємства починається з кардинальної зміни статуту підприємства та переорієнтації видів діяльності на такий основний вид діяльності як дистиляція, ректифікація та змішування спиртних напоїв, що відбулося в жовтні.2016 року (починаючи з 04.10.2017 року підприємство змінило основний вид діяльності на 11.01 – «Дистиляція, ректифікація та змішування спиртних напоїв»). З цього часу підприємство зосередилось на виробництві алкогольних напоїв в цілому, та, зокрема, виробництві віскі.
Окрім підприємництва, багато років я займаюсь науковою діяльністю, маю вчені ступені
доктора економічних наук, професора, академіка Академії економічних наук, є заслуженим діячем науки та техніки України, членом-кореспондентом НАН України. Значна кількістю моїх наукових праць присвячена проблемі подолання економічної кризи у нашій країні, яку викликано збройним конфліктом на Сході, за рахунок динамічного сприяння реалізації потенціалу вітчизняних виробників, розробленню концептуального підходу до реконструкції харчової промисловості.
Саме тому, як підприємець та науковець, я багато уваги приділяю саме забезпеченню конкурентоспроможності вітчизняних товарів на зовнішньому ринку, намагаюсь співпрацювати з законотворцями щодо прийняття нормативних актів, націлених на забезпечення повної зайнятості населення, гідної оплати праці, цінової стабільності.
10 червня 2019 року я дізнався про обговорення проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 р. № 957” (далі – проект постанови) та здійснило ознайомлення з доданими до проекту постанови документами, які містять обґрунтування перегляду мінімальних цін на алкогольні напої.
Як керівник підприємства з багатолітнім управлінським досвідом, я глибоко переконаний в поверхневому дослідженні проблеми і наполягає, що наведені в п. 2 Пояснювальної записки фактори не мають причинно-наслідкового зв’язку з прогнозним впливом, описаним в п. 6 Пояснювальної записки.
Так, в п. 2 Пояснювальної записки зазначається наступне:
«З часу перегляду мінімальних цін відбулось зростання складових цін, зокрема:
- спирту (дані ДП “Укрспирт”: середньозважена ціна у вересні 2018 р. становила 311,07 грн./дал., прогнозна ціна на 2019 р. - 335,92 грн./дал., підвищення на ↑8%);
- тара, комплектуючі, енергоносії (дані Держстату: у 2018 році ІЦВ становив 114,2%, що на 3,9% перевищує прогнозний показник врахований при формуванні чинного розміру мінімальних цін, а згідно з ухваленими Урядом прогнозними макроекономічними орієнтирами на 2019 рік ІЦВ визначено у розмірі 110,1%, постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 546);
- мінімальна та середня заробітна плата працюючих на підприємствах у цій сфері підвищилась відповідно на ↑11% і ↑25% (дані Асоціації “Укрводка”).».
ТОВ «АБК Дніпро» не оспорює наведених статистичних даних, але зазначає, що:
- спирт (а саме – спирт етиловий ректифікований неденатурований) є складовою не всіх алкогольних напоїв, а лише напоїв за кодами УКТ ЗЕД 2208 60, 2208 70, 2208 90, 2204, 2205, 2206 (вина та інші зброджені напої без додання етилового спирту в іншому місці не зазначені; вина та інші зброджені напої з доданням етилового спирту), отже зазначену складову не доцільно закладати в обґрунтування підвищення цін на алкогольні напої, які не входять до перелічених кодів УКТ ЗЕД.
- розробниками проекту постанови та Пояснювальної записки не досліджений відсоток впливу кожного фактору (збільшення вартості спирту, комплектуючих, оплати праці) в собівартості кожного виду продукції.
Так, за моїми розрахунками, зміна калькуляції на алкогольні напої є несуттєвою та не може призводити до підвищення мінімальних цін на алкогольні напої більше, ніж на 5%.
Для прикладу надається калькуляція коньяку України ординарного «три зірочки» (УКТ ЗЕД 2208201200) та напою алкогольного (УКТ ЗЕД 2208906900) за 2018 та за 2019 роки:
Коньяк України ординарний «три зірочки» 0.5л 40°
% Напій алкогольний «Односолодовий» 0.5л 40° %
2018 2019 2018 2019
Фільтркартон 0,5500 0,5500 0,5500 0,5500
Клей 0,0300 0,0300 0,0300 0,0300
Акцизная марка 0,1926 0,1926 0,1926 0,1926
Загальновиробничі витрати 3,0000 3,5000 3,0000 3,5000
Адмін. витрати 0,7000 0,9000 0,7000 0,9000
Загалом витрат 4,4726 5,1726 4,4726 5,1726
Сировина 16,5400 16,8500 7,6000 8,3200
Витрати з комплектування 9,3583 10,1250 7,3417 8,0917
пляшка 4,4833 5,2500 3,5083 4,2083
Термоус. ковпак 0,3250 0,3250
пробка 3,5000 3,5000 2,8333 2,8333
етикетки 1,0500 1,0500 0,3833 0,3833
гофроящик 0,7000 0,7417 0,5333 0,5833
скотч, плівка 0,0833 0,0833 0,0833 0,0833
Собівартість 30,3709 32,1476 19,4143 21,5843
Акциз 25,4000 25,4000 25,4000 25,4000
ПДВ 11,1542 11,5095 8,9629 9,3969
Повна вартість, грн 66,93 69,06 3,19% 53,78 56,38 4,84%
З наведеної калькуляції вбачається, що в 2018 році вартість спирту в одній півлітровій пляшці напою алкогольного міцністю 40% складає 7,6 грн. при повній собівартості такої пляшки 53,78 грн. В 2019 році відповідно вартість спирту складає 8,32 грн. при повній собівартості пляшки 56,38 грн. Відсоток вартості спирту в собівартості продукції таким чином складає в 2018 році 14,13%, а в 2019 році – 14,76%, отже збільшення собівартості напою алкогольного за сировини (спирту) складає в відсотковому виразі всього 0,63%.
Наразі рахунок подорожчання мінімальна оптово-відпускна ціна однієї пляшки коньяку України ординарного «три зірочки» обсягом 0,5 л складає 82,5 грн. Собівартість такої пляшки за вищенаведеними розрахунками складала в 2018 році 66,93 грн. Різниця між мінімальною оптово-відпускною ціною та собівартістю складає дохід підприємства в 2018 році в розмірі 15,57 грн.
Собівартість пляшки коньяку України ординарного «три зірочки» обсягом 0,5 л в 2019 році складає 69,06 грн., тому дохід підприємства в 2019 році складає за умови поточного рівня мінімальних оптово-відпускних цін 13,44 грн. Як вбачається, таких розмір доходу дозволяє виробникові здійснювати беззбиткове виробництво коньяку України ординарного «три зірочки» за поточних мінімальних оптово-відпускних цін навіть за умови підвищення вартості окремих складових собівартості такого коньяку до 19 %.
Аналогічні висновки можна зробити на прикладі аналізу собівартості напою алкогольного: мінімальна оптово-відпускна ціна однієї пляшки напою алкогольного «Односолодовий» обсягом 0,5 л складає 64,2 грн. Собівартість такої пляшки за вищенаведеними розрахунками складала в 2018 році 53,78 грн. Різниця між мінімальною оптово-відпускною ціною та собівартістю складає дохід підприємства в 2018 році в розмірі 10,42 грн.
Собівартість пляшки напою алкогольного «Односолодовий» обсягом 0,5 л складає 56,38 грн., тому дохід підприємства в 2019 році складає за умови поточного рівня мінімальних оптово-відпускних цін 7,82 грн. Як вбачається, таких розмір доходу дозволяє виробникові здійснювати беззбиткове виробництво напою алкогольного «Односолодовий» обсягом 0,5 л за поточних мінімальних оптово-відпускних цін навіть за умови підвищення вартості окремих складових собівартості такого напою до 13 %.
Таким чином, ґрунтуючись на аналізі змінення собівартості двох видів напоїв, я не вбачаю необхідності підвищення мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на алкогольні напої
Отже, на двох прикладах своєї продукції виробництва ТОВ «АБК ДНІПРО» продемонтровано невеликий рівень обґрунтованого подорожчання алкогольних напоїв: коньяків України ординарних на рівні 3,19 % і напоїв алкогольних (настоянок) на рівні 4,84 %, який є несуттєвим за існуючого доходу підприємства і не викликає гострої необхідності в загальнодержавному підвищенні мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на алкогольні напої. Такі показники також спростовують наведені в аналітичних матеріалах, доданих до проекту постанови, цифри подорожчання коньяків на 9,1-9,5% та лікеро-горілчаних виробів (настоянок, напоїв алкогольних) на 10,7%.
Проектом постанови пропонується внесення зміни у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 № 957 “Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв” (із змінами) згідно з якими передбачається підвищити розмір мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на алкогольні напої залежно від коду виробів згідно з УКТ ЗЕД, зокрема: на горілку та лікеро-горілчані вироби - на ↑10,7%; віскі, ром та джин - на ↑7,3%; коньяк (бренді) - на ↑9,1-9,5% і вина – на ↑7,4-10,2 відсотка. Пояснювальною запискою не надається обґрунтування, чому ціна на віскі, ром та джин має бути збільшена на 7,3 відсотки, в той час, коли ціна на коньяк (бренді) має бути збільшена на 9,1-9,5%, хоча в формуванні собівартості обох видів продукції не застосовується спирт етиловий ректифікований неденатурований і вплив на собівартість мають два однакові для обох видів продукції фактори: оплата праці та тара, комплектуючі, енергоносії рівні за своєю вартістю для обох продуктів.
Хочу зазначити зазначає, що аналітичні матеріали, які обґрунтовують підвищення цін на алкогольні напої, не містять дослідження такого фактору, як купівельна спроможність, що є головною причиною розвитку тіньового алкогольного бізнесу.
Купівельна спроможність - економічний показник, обернено пропорційний кількості валюти, необхідної для покриття певної споживчого кошика з товарів і послуг.
Купівельна спроможність показує, скільки середньостатистичний споживач може купити на певну суму грошей товарів і послуг при існуючому рівні цін.
Купівельна спроможність залежить від рівня доходів населення і тієї їх частини, яка може бути виділена на покупки, але не в меншій мірі обумовлена величиною цін і тарифів на послуги.
В Аналізі регуляторного впливу до проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 р. № 957” підкреслюється, що за дослідженнями Всесвітньої організації охорони здоров’я, Україна має найвищий у світі рівень споживання незареєстрованого алкоголю у світі. Більше половини сукупного обсягу споживання припадає в Україні на споживання самогону або незаконно виготовлених алкогольних напоїв. В контексті зазначеної самими розробниками проекту постанови КМУ проблеми необхідно надати належну оцінку впливу сукупності таких факторів, як:
1) падіння купівельної спроможності українського споживача та
2) підвищення цін на алкогольні напої
на якість алкогольних напоїв, які споживач буде обирати. За умови загальної збіднілості українців підвищення цін на легальний алкоголь неминуче спровокує підвищення попиту на нелегальний алкоголь та задоволення потреби алкогольного споживання за рахунок тіньового виробництва.
Таким чином, задекларований в п. 6 Пояснювальної записки прогнозний позитивний вплив проекту постанови (збереження обсягів виробництва та реалізації алкогольної продукції та робочих місць у сфері її виробництва і реалізації; зменшення частки тіньового ринку алкогольної продукції; запровадження здорового способу життя, вільного від споживання алкогольних напоїв; зменшення витрат на лікування алкогольної залежності та ДТП під впливом сп’яніння) за умови дослідження купівельної спроможності українського споживача є неможливим.
З огляду на вищевикладене, я як керівник підприємства, яке є вітчизняним виробником, переконаний в необхідності доопрацювання проекту постанови з об’єктивним врахуванням всіх факторів, які впливають на рівень обігу легальних алкогольних напоїв в Україні.
Додатково повідомляємо, що ТОВ «АБК Дніпро» є першим українським підприємством, яке розпочало виробництво національного віскі, створивши при цьому додаткові робочі місця та розширивши зайнятість населення у Царичанському районі Дніпропетровської області, що в сою чергу позитивно сприяло рівню зростання економічного добробуту району.
Як, керівник підприємства та науковець, який багато років приділив розробці моделей розвитку регіонів України та подоланню наслідків збройного конфлікту на Сході нашої країни, 03.06.2019 року я, звернувся до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з листом, в якому був розгорнуто та аргументовано описаний процес виробництва українського віскі, наведена калькуляція його собівартості, зазначена доцільність розділення мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на віскі імпортного виробництва та віскі українського виробництва.
Продовжуючи аргументовано відстоювати свої переконання та результати дослідницької роботи, 18.06.2019 року, на адреси Офісу Президента України, Прем’єр-міністра України, Міністра економічного розвитку і торгівлі України, Голови Державної регуляторної служби України, Голови Державної податкової служби України, Міністра фінансів України, Міністра аграрної політики та продовольства України, мною було направлено листи щодо необхідності доопрацювання проекту постанови КМУ “Про внесення змін у додаток до постанови КМУ від 30.10.2008 р. за № 957”, з урахуванням інтересів вітчизняних виробників.
Разом з тим, зазначені звернення не були належним чином опрацьовані відповідальними посадовими особами, в наслідок чого я не отримав мотивованих відповідей щодо дієвого доопрацювання та приведення у відповідність до інтересів вітчизняних виробників проекту постанови КМУ від 30.10.2008 р. за № 957.
Тому, я прошу Вас, звернути увагу на наведені мною аргументи, щодо заперечення положень проекту постанови КМУ від 30.10.2008 р. за № 957, щодо визначення мінімальних цін на віскі, які можуть мати вкрай негативний вплив на стан економічного відновлення та розвиток нашої країни.
З повагою, та надією на співпрацю заради спільної мети,
С.В. Іванов