Шановний Володимире Олександровичу!
Пане президенте, висловлюю Вам свою повагу і звертаюся до Вас від імені значної частини громадян України, користувачів рухомого (мобільного) зв'язку в Україні.
Хочу звернути Вашу увагу на деякі аспекти діяльності мобільних операторів у нашій державі, які, користуючись не досконалим законодавством у сфері регулювання їх діяльності, дозволяють собі діяти всупереч інтересам абонентів, дозволяють собі ігнорування норм законів України “Про захист від недобросовісної конкуренції” та вчиняти інші дії з метою збільшення власних доходів за рахунок не уважності абонентів або свідомого, необгрунтованого підвищення тарифів, нав'язування послуг та двоякого тлумачення умов тарифних планів, або ж приховування окремих пунктів цих умов.
Думаю Вам відомо що ще у листопаді 2018 року АМКУ було повідомлено про відкриття справ проти компаній Київстар, Водафон Україна та Лайфселл за ознаками порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції у яких говорилось про “спірність питання щодо відповідності принципам добросовісної конкуренції факту встановлення 4-тижневого розрахункового періоду, а також комунікації окремих операторів щодо його запровадження”. В тім зазначені компанії не змінили умов тарифних планів, не скасували 4-тижневого розрахункового періоду.
Окрім цього хочу звернути вашу увагу що за останній рік зазначені компанії не зробили кроків для зменшення ціни цих тарифних планів, не запропонували альтернативи пакетним тарифним планам. Справа в тому що всі, без виключення абоненти змушені використовувати тарифи з передбаченими пакетами послуг. Наприклад у компанії Київстар офіційно найдешевшим тарифним планом є тариф з абонентською платою 75 грн за 4 тижні. В цей тариф включено такі послуги як пакет СМС, пакет інтернету, пакет дзвінків на інші оператори, пакет дзвінків за кордон, інші послуги (Kyivstar GoTV, знання без меж, соцмережі та меседжери без меж), в тім для абонентів, які декілька місяців не користуються послугами пропонуються в індивідуальному порядку тарифи за 35 грн в 4 тижні. У компанії Лайфселл найдешевший тариф 40 грн на 4 тижні, в який також включені інтернет та дзвінки на інші оператори. У Водафон Україна найдешевший тариф 45грн на місяць, в який також включені 500 мб інтернету, дзвінки за кордон та СМС.
З огляду на вище сказане видно що оператори мобільного звязку в Україні нав'язують абонентам не потрібні їм послуги. Наприклад, далеко не всім абонентам потрібен пакет інтернету, скажімо моя бабуся не знає для чого їй це, але вимушена платити. Звісно в компанія Київстар дозволила своїм абонентам відмовитись від пакету інтернету, однак інформація про це ніде не зазначена в умовах тарифного плану на офіційному сайті чи в голосовому меню за номерами 466 (довідкова служба оператора) та 477 (служба замовлення послуг). Інформацію про те як відмовитися від пакету інтернету в тарифному плані повідомляють лише працівники колл-центру при відповідному запиті. Безпосередньо відмова від даного пакету знижує абонплату на 10 грн. Таким чином абоненти змушені виконати ряд додаткових дій (дзвінок в колл-центр оператора, відправка USSD-запита, очікування підтвердження) - не всі це роблять і тому платять додаткові 10 грн кожні 4 тижні. Також, попри відключення цього пакету, абоненти продовжують отримувати СМС-повідомлення з нагадуванням про зняття чергової абонплати, в яких говориться про “рекомендовану” суму поповнення 75грн а не про фактично необхідну суму, яка залежить від вартості абонплати та суми на рахунку) і не про вартість абонплати (65грн в даному випадку). Схожа ситуація в цього оператора і з тарифами, в яких включено безлімітний інтернет: у всіх тарифах цього оператора діє обмеження трафіку на максимально доступній швидкості (не залежно від того в якій мережі знаходиться апарат абонента 3G чи 4G) в 3 гігабайти трафіку в день, після чого вмикається обмеження швидкості 0.8 мегабіт. В умовах таких тарифних планів не говориться про дане обмеження. На сайті є лише інформація про так звану “Політику справедливого використання”, посилання на яку, однак, відсутнє на сторінках з умовами тарифних планів.
З огляду на все вище сказане прошу Вас:
1. Переглянути ряд законодавчих актів, які регулюють діяльність операторів рухомого (мобільного) зв'язку, видані цим операторам ліцензії, наявні договори і тд. з метою уточнення та збільшення контролю над діяльністю компаній, що надають відповідні послуги зі сторони держави та громадськості.
2. Зобов'язати всіх операторів мобільного зв'язку переглянути свої лінійки тарифних планів, додавши, як альтернативу тарифи без додаткових пакетів послуг з посекундною тарифікацією дзвінків та можливістю обирати необхідні пакети послуг.
3. Зобов'язати операторів повідомляти про всі обмеження в тарифних планах, як от обмеження швидкості інтернет з'єднання, на сторінках з описом тарифних планів, безпосередньо у розділі що стосується відповідної послуги шрифтом того ж розміру та кольору що і загальна інформація про послугу, або кольором більш контрастним за колір основного тексту, без використання зміненого фону, без використання анімації та елементів приховування чи обрізання текстів. Якщо обмеження пов'язані з певними акціями, політиками компанії чи законодавчими актами, поряд з описом даних обмежень повинні надаватися посилання на сторінки з описом відповідних акцій, політик та актів.
4. Зобов'язати операторів повідомляти про можливість відключення наявних послуг, відмови від акцій чи пакетів додаткових послуг включених до тарифів на сторінках з описом тарифних планів з цими пакетами послуг, безпосередньо у розділі що стосується відповідної послуги, або на сторінках цих послуг та акцій, якщо вони не є частиною тарифного плану, шрифтом того ж розміру та кольору що і загальна інформація про послугу, або кольором більш контрастним за колір основного тексту, без використання зміненого фону, без використання анімації та елементів приховування чи обрізання текстів.
5. Зобов'язати операторів повідомляти про наявні обмеження в тарифах, про додаткові послуги та акції та про можливість відмови від цих послуг та акцій шляхом голосового повідомлення з обов'язковим прослуховуванням у випадку підключення тарифів, послуг та акцій з використанням дзвінка в колл-центр, чи довідкову службу.
6. Зобов'язати операторів повідомляти всіх абонентів про можливість відмови від послуг, які будуть включені, після примусової зміни тарифного плану шляхом СМС, з вказуванням короткого номеру за яким можна отримати детальну інформацію, або дзвінка до абонента з можливістью отримати всю необхідну інформацію шляхом автоматизованої системи з відтворенням готового запису чи дзвінка працівника колл-центру.
7. Заборонити операторам мобільного звязку самовільно переводити абонентів на більш дорогі тарифні плани, в яких змінюється лише обсяг додаткових послуг, таких як збільшення інтернет трафіку, збільшення швидкості, збільшення кількості СМС в пакеті, збільшення хвилин на інші оператори чи у інші країни, тощо, якщо в зміну тарифу не закладена зміна вартості дзвінків у мережі.
8. Розробити норми з врегулювання роботи мобільних операторів в сфері надання доступу до мережі інтернет засобами мобільних мереж 3го та 4го покоління. Врахувати в цих нормах принципи тарифікації мобільного інтернету, контролю якості послуг, в тому числі і швидкості інтернет зєднання.
9. Заборонити операторам мобільного зв'язку штучно обмежувати швидкість інтернет-з'єднання пристроїв підключених до мереж 3го та 4го покоління до значень що відповідають швидкості мереж 2го покоління. Зобовязати при цьому розвивати мережі 3го та 4го покоління таким чином, щоб дозволити абонентам комфортно використовувати зєднання на швидкості не менше 3 Мбіт / сек, внісши відповідні зміни в надані ліцензії на частоти відповідних стандартів.
Щиро сподіваюсь на Ваше розуміння ситуації що склалася у сфері мобільного звязку, та Ваше бажання зробити Україну Державою для Народу.
З повагою, Петро Романчук, та всі хто підписався.
Слава Україні!