Прошу провести реформу вищої освіти в Україні.
На даний час вища освіта складається з різних предметів. Рівень підготовки спеціалістів досить низький. Переважно це література, знання 1960-80х років, які морально застарілі.
Оскільки студенти вивчають профільні та не профільні предмети згідно обраної спеціальності, вони губляться у середовищі знать. Не профільні предмети заважають вивчати профільні. А також не профільні предмети не надають студентам можливості отримувати задоволення під час навчання. Фактично навчання стає «катуванням заради диплома».
Мозок людини влаштований таким чином, що вона може запам’ятати лишу ту інформацію, яка їй дійсно цікава або життєво необхідна.
Будемо відветрі. Чи пам’ятаєте ви принанні 80% інформації яку вчили у школі або у вищих навчальних закладах? Мабуть що ні. Ви пам’ятаєте лише ті предмети які вам були цікаві, у яких ви бачили сенс у майбутньому, коли навчалися.
У кожної людини є нахили до вивчення тих чи інших предметів. Це може бути один предмет, а може бути декілька. Вони можуть бути взаємопов’язаними, а можуть і не бути.
Тому вважаю необхідним провести наступні зміни:
Увести в систему освіти книжки подібні до трудових. У ці книжки вносити данні про вивчені предмети студентами та їх рівень знань окремо з кожного предмету, тобто бали та рівень (добре, задовільно, відмінно). А також місце вивчення, період вивчення цих предметів. Заповнювати їх мають навчальні заклади з власним штампом.
Навчальні заклади повинні мати доступний перелік предметів з яких вони можуть навчити студента. Студент необмежено і самостійно обирає навчальний заклад (один або декілька) та предмети які він бажає вивчати (один або декілька в кожному закладі) та викладача(ів). А також форму навчання: денна, безвідривна (заочна) або екстернатна.
Кожен роботодавець знає, якими знаннями має володіти працівник, щоб виконувати ту чи іншу роботу. Якщо предметів і знань достатньо для якісного виконання своїх обов’язків, такий спеціаліст може обіймати певну посаду. Якщо не достатньо, він вільно обирає навчальний заклад і швидко підвищує свій рівень знань до необхідного, для змоги виконання цієї роботи.
Це має наступні переваги:
Студенти зможуть зручно навчатися, поєднувати навчання з іншими потребами свого життя.
Навчання буде у студентів та викладачів викликати захоплення, зацікавленість. Викладачу значно легше знайти спільну мову з тими, хто зацікавлений отримати його знання, ніж з тими кому вони зовсім не цікаві і не потрібні.
Це дозволить встановити рейтинг серед викладачів за популярністю серед студентів. Тобто чим краще викладач може навчити студентів, тим більше буде бажаючих у нього навчатися. Рейтинг цього викладача буде поступово зростати, а разом з ним і заробітна плата або преміальні.
Кожний викладач буде вмотивований оновлювати свої знання, методики навчання, щоб не відставати від стрімкого розвитку сучасного ринку праці і не втратити з часом свій рейтинг відповідно.
Також буде зрозуміло, які викладачі нічому не можуть навчити або не так ставляться до студентів (не компетентні). Вони мають отримувати мінімальну зарплатню або бути звільнені.
Такий підхід до навчання у вищих закладах, по-перше суттєво підвищить якість навчання та освіти. А по-друге дозволить зекономити значну кількість бюджетних коштів, які виділяються на заробітну плату викладачів.
Дякую за увагу.