Про введення кримінальної відповідальності за порушення антимонопольного законодавства.
Норма кримінальної відповідальності за порушення антимонопольного законодавства, яка діяла раніше, хоча і була інструментом пугала, але стримувала порушників, хоча б з числа невигідних для влади суб’єктів, і нині потребує відновлення в новій редакції.
Нині зі створенням ринкових відносин, особливо в електроенергетиці, від монополій потерпають мільйони спожи6вачів, населення України і суб’єкти господарювання. Починаючи з елементарних питань приєднань до мереж, отримання технічних умов та потужностей, встановлення ціни на енергоносії та послуги транспортування і до використання державних ресурсів, населення і суб’єкти господарювання потерпають від зловживань монополістів, адже мажоритарними власниками все рівно, незалежно від підставних чи розділених компанійна ринку, залишаються Ахметов і йому подібні.
В нашій країні де відбулось пограбування державних ресурсів ніякі штрафи не допоможуть виправити ситуацію, окрім конфіскації частки в статутному капіталі порушника через кримінальне переслідування.
Пропонується ввести доповнення до Кримінального кодексу України, статтею 230 і викласти в наступній редакції:
За зловживання монопольним становищещ, змову між конкурентами щодо встановлення цін, розподілу ринків, обмеження виробництва, придбання чи реалізації товарів і надання послуг, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів при наданні послуг -
караються позбавленням волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна.
2. Ті самі діяння, вчинені за учсті службової особи, яка займає відповідальне становище, -
караються позбавленням волі на строк від двох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна.
3. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені за участю службової особи, яка займає особливо відповідальне становище, організованою групою або собою, раніше судимою за злочин передбачений цією статею, -
караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна.
Зловживанням монопольним (домінуючим) становищем, визнається:
встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку;
застосування різних цін чи різних інших умов до рівнозначних угод з суб’єктами господарювання, продавцями чи покупцями без об’єктивно виправданих на те причини;
обумовлення укладання угод прийняттям суб’єктом господарювання додаткових зобов’язань, які за своєю природою або згідно з торговими та іншими чесними звичаями у підприємницькій діяльності не стосуються предмета договору;
обмеження виробництва, ринків або технічного розвитку, що завдало чи може завдати шкоди іншим суб’єктам господарювання, покупцям, продавцям;
часткова або повна відмова від придбання або реалізації товару за відсутності альтернативних джерел реалізації товару за відсутності альтернативних джерел реалізації чи придбання;
суттєве обмеження конкурентоспроможності інших суб’єктів господарювання на ринку без об’єктивно виправданих на те причин;
створення перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) чи усунення з ринку продавців, покупців, інших суб’єктів господарювання.
Європейська комісія оголосила наівть про запровадження нового сервісу анонімних повідомлень про можливі картельні змови та інші види узгоджених дій. Сервіс анонімного повідомлення дозволяєь звертатись до антимонопольного регулятора фізичним особам, які володіють інформацією про порушення антимонопольного законодавства.
Але це в Європі, де вже 100 років діють цивілізовані правила, а ми мусимо захищати свої відносини кримінальними нормами права і не соромитись цього, тільки утворіть правоохоронну систему, яка б захищала всі відносин визначені кримінальним, адміністративним, податковим і іншим законодавством, систему, яка буде затверджена законом, і керуватись виключно ним, а не діленням впливу, як зараз у кого більше можливостей, між генеральною прокуратурою, РНБО, МВС чи НАБУ, а скоро опірїться і ДБР.
Потребує прийняття цієї норми не тільки ситуація у Бурштинському острові де корпорація ДТЕК захищає монопольне становище Бурштинської ТЕС блокуючи міждержавний перетин, і перешкоджаючи поставкам дешевшої словацької електроенергії, а й ситуація з усіма виробниками та постачальниками комунальних послуг.
Якщо виробники отримали в користування нашу землю, водні ресурси, корисні копалини видобування вугілля, руди, нафти і газу, і спустошують їх, то хіба це не мусить компенсуватись хоча б доступною комуналко у пораненні з більшістю мізерних зарплат і пенсій в населення України. Скільки ще держава мусить фінансувати виробників і постачальників комунальних послуг з державних дотацій, можливо вже настала пора ці кошти просто пустити на збільшення пенсій і зарплат, а в сфері виробництва і постачання комунальних послуг навести порядок і встановити правила на користь свого народу і держави.
Верховна рада і Президент не надає жодного важеля для Уряду навести порядок з постачальниками і виробниками комунальних послуг торгуючись із олігархами, а страждає від цього народ.
У свою чергу це прискорить прийняття закону про відповідний орган боротьби з економічними злочинами.