Подальше запровадження реформи децентралізації передбачає створення в Україні мережі опорних шкіл, які здебільшого будуть знаходитись в адміністративних центрах об'єднаних територіальних громад. В інших населених пунктах, які увійдуть до складу цих громад, передбачено утворення філій опорних шкіл. Філії опорних шкіл здійснюватимуть навчання учнів, як правило, з першого по дев'яті класи. В малочисельних населених пунктах, де кількість шкільного персоналу є порівняною з кількістю учнів (приміром на 20 школярів 10 чоловік шкільного персоналу), такі навчальні заклади будуть підлягати скороченню. Доставка учнів в опорні школи здійснюватиметься шкільними автобусами. Отже питання безпечного перевезення учнів потребує прискіпливої уваги з боку відповідних міністерств та відомств, детального аналізу можливих ризиків під час здійснення відповідних заходів, всебічного вивчення та запровадження у життя передового світового досвіду у цій сфері.
Пропонується внесення змін у наступні нормативно-правові акти держави:
1) розділ 5 "Вимоги безпеки" національного стандарту України ДСТУ 7013:2009 "Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги" доповнити відповідними підпунктами:
- на корпусі автобусу з боку водія обладнуються два відкидних попереджувальних знаки у вигляді рівнобічного восьмикутника красного кольору з написом "STOP" білого кольору. Для виготовлення знаку використовуються люмінесцентні фарби. Ззовні цей знак нагадує знак пріоритету "Проїзд без зупинки заборонений", визначений підпунктом 2.2. Розділу 33 "Дорожні знаки" Правил дорожнього руху України;
- для запобігання потрапляння учнів у "сліпу зону" з переду автобусу встановлюється відкидний турнікет та облаштовується дзеркало, спрямоване на огляд водієм обстановки в "сліпій зоні";
2) в Правилах дорожнього руху України ввести окреме визначення для поняття "шкільний автобус", "обов'язки водія шкільного автобусу";
3) внести зміни в Правила дорожнього руху України щодо необхідності зупинки та заборони руху транспортних засобів, що рухаються назустріч та у попутному напрямку зі шкільним автобусом, який зупинився для висадки та посадки учнів, і у якого викинуті попереджувальні знаки "STOP". Рух дозволяється тільки після того, як водій переконався у здійсненні безпечного перетинання учнями дорожнього полотна, перевів попереджувальні знаки у транспортне положення та розпочав подальший рух;
4) прирівняти відкинуті назовні попереджувальні знаки "STOP" до забороняючого сигналу світлофора;
5) в Кодексі України про адміністративні правопорушення передбачити дієву систему відповідальності за проїзд на відкинутий назовні забороняючий знак шкільного автобусу.
Дообладнання автобусів вищевказаними засобами безпеки суттєво не збільшить собівартість виготовлення шкільних автобусів.
Пропонується запропоновані зміни в найкоротшій термін розглянути на засіданнях профільних комітетів Верховної Ради України із залученням провідних спеціалістів відповідних міністерств та відомств та визначити, за необхідності, додаткові заходи (відпрацювати проекти змін у відповідні нормативно-правові акти) з питань безпеки шкільних перевезень.