Шановний пане Президенте,
Згідно актуального на початок 2020 року Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
{Абзац перший пункту 188.1 статті 188 із змінами, внесеними згідно із Законом № 657-VII від 24.10.2013; в редакції Закону № 609-VIII від 15.07.2015; із змінами, внесеними згідно із Законом № 909-VIII від 24.12.2015}
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни)…
Говорячи спрощено, податок на добавлену вартість (далі ПДВ) (у разі повної ставки 20 %) визначається, як 20 % від загальної суми доходу за податковий період.
Оскільки для отримання такої суми доходу були проведені певні торгові операції, які передбачають також і певні витрати, то частина ПДВ компенсується податковим кредитом, який надають постачальники товарів та послуг.
АЛЕ, витрати зв’язані з фондом заробітної плати ніяк не компенсуються підприємцям, що означає що сума фонду заробітної плати також є «де-факто» базою для нарахування ПДВ. Це на цілих 20 % збільшує витрати на фонд заробітної плати, що приводить, опосередковано, к зменшенню надходжень податків на заробітну плату до бюджету України та Пенсійний Фонд України, у зв’язку з спробами підприємців оптимізації витрат на фонд заробітної плати.
Розглянемо приклад розрахунку, якщо підприємець хоче виплатити робітнику заробітну плату у розмірі 10000 грн («на руки»):
1) Підприємець зобов’язан утримати наступні податки
1. 18 % ПДФЛ
2. 1,5 % військовий збір
Сума з урахуванням утримання обох податків вже стає орієнтовно 12420 гривень.
2) Далі підприємець має зробити нарахування 22 % єдиного соціального внеску.
Сума з урахуванням утримання та нарахування вже стає орієнтовно 12420*1,22=15152,40 гривень
3) Вся ця сума 15152,40 гривень, згідно Податкового Кодексу України, є базою для нарахування ПДВ.
Сума витрат після утримання ПДВФ, військового збору, нарахування ЄСВ та ПДВ дорівнює орієнтовно 18183 гривні.
Тобто для того, щоб виплатити 10000 гривен працівнику, підприємець має сплатити 18183 гривень, тобто 8183 (81,83 % від суми фактичної оплати праці) гривень в бюджет Україні, що не має прецедентів у практиці розвинених країн.
Пане Президенте! Прошу розглянути можливість для надання необхідних вказівок та розпоряджень відповідальним особам, для внесення в Податковий Кодекс змін, щодо відміни оподаткування податком на додану вартість фонду заробітної плати підприємств або розробки механізму компенсації податку на додану вартість яким оподатковується сума фонду заробітної плати підприємств.
Упевнений, що вказані зміни призведуть до:
1. Зменшенню податкового навантаження на підприємців.
2. Зменшенню зацікавленості підприємців до оптимізації податкового навантаження.
3. Збільшенню розмірів фондів заробітної плати у підприємствах.
4. Збільшенню надходжень до Бюджету України та Пенсійного фонду.
5. Збільшенню середньої плати в країні та доходів населення, що призведе опосередковано к зростанню економіки та добробута населення України.