Засвідчуємо Вам свою повагу та звертаємося до Вас як до гаранта прав та свобод громадян України.
Ми безперечно підтримуємо впровадження в Україні медичної реформи, яка спрямована на забезпечення конституційного права громадян, на отримання безоплатної медичної допомоги в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та державного захисту цього права. Реформа галузі передбачає побудову ефективної системи медичного обслуговування населення, надання доступних та якісних медичних послуг. Основна мета - забезпечити всім громадянам України рівний доступ до якісних медичних послуг та перебудувати систему охорони здоров’я так, щоб у її центрі був пацієнт.
З 1 квітня 2020 року всі лікувально-профілактичні заклади вторинного та третинного рівнів (дерматовенерологічні також) переходять на умови контрактування з Національною службою здоров'я України. Заклади дерматовенерологічного профілю претендують на пакети послуг передбачені гл.3 та 8 опублікованої для обговорення на сайті МОЗ 28.01.2020 р. проєкту постанови КМУ «Деякі питання удосконалення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році» (щодо амбулаторної спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги дітям та дорослим та стаціонарної допомоги дітям та дорослим без проведення хірургічних операцій).
В рамках підготовки до укладення договору з НЗСУ заклади автономізувалися, подали документи для отримання ліцензії, уклали угоди з представниками МІС, зареєстрували медичних працівників у Електронній системі охорони здоров’я.
Однак, для надання населенню якісної медичної допомоги, зокрема з дерматовенерології та контроль за основними показниками захворюваності стане неможливим через низку факторів:
за попередніми даними, продекларованими НСЗУ, фінансування дерматовенерологічної служби здійснюватиметься в незначному обсязі, що не покриває видатки закладу на медичну допомогу населенню та заробітну плату працівникам. Ця ситуація призведе до руйнації служби та масового вивільнення кваліфікованих фахівців, а решта будуть отримувати мінімальну заробітну плату при умові збільшення об’ємів їх роботи.
НЗСУ не передбачає адекватних витрат на профілактичні заходи, діагностику та лікування сифілісу, інших ІПСШ, висококонтагіозних та паразитарних захворювань шкіри, скринінг онкологічної патології шкіри. Так, для надання амбулаторної медичної допомоги з дерматовенерології НЗСУ передбачено менше 50 грн. за один випадок, що ніяким чином не може покрити реальних витрат закладу;
висунуті НЗСУ умови для укладання угоди (зокрема наявність в закладі відділення / палати інтенсивної терапії, обладнані відповідно до табелю матеріально-технічного оснащення, УЗД-апарату з можливістю проведення доплерографії; електрокардіографу багатоканального; рентгенівського апарату; системи централізованого постачання кисню, апарата ШВЛ іншого дорого вартісного обладнання), не відповідають сучасним реаліям, виконання їх потребує залучення багатомільйонних інвестицій в кожен заклад і значною мірою не є виправданими;
формування як вимог, та і розрахунок витрат і сум грошового забезпечення закладів не є прозорими, а численні запити з цього приводу, як письмові, так і усні на особистих зустрічах з представниками МОЗ, НЗСУ залишаються без відповіді.
Теперішній підхід до реформування спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги з дерматовенерології з високим ступенем вірогідності призведе до безповоротної руйнації існуючої відпрацьованої та ефективної системи контролю за групою небезпечних інфекцій, суттєвого погіршення рівня та якості відповідних обсягів медичної допомоги, зменшення її доступності для населення, що, в свою чергу, призведе до прогнозованого соціального напруження в суспільстві.
Недостатня увага та нехтування відомими механізмами контролю за окремими інфекційними захворюваннями створює загрозу національній безпеці України. Події, пов’язані з епідемією коронавірусної інфекції в КНР та інших державах яскраво ілюструють цю тезу.
Крім того, така позиція НЗСУ суперечить Програмі діяльності уряду та ставить під загрозу її виконання.
Відповідно до Програми, демографічний тренд буде позитивним (народжуватиметься і повертатиметься в Україну більше людей, ніж помиратиме і виїжджатиме). Відповідно до цілей МОЗ України, зазначених в програмі, планується зменшення кількості інфекційних захворювань на 20%.
Відсутність державного фінансування діагностики та лікування інфекцій, що передаються статевим шляхом, матиме наслідком їх поширення, що, в свою чергу, призведе до втрати частиною населення репродуктивної функції й, в цілому, негативно позначиться на демографічних показниках.
Зважаючи на викладене вище, просимо Вас, високопоставлений пане Президенте, дати доручення, необхідні для припинення руйнації дерматовенерологічної служби України, захисту прав та свобод громадян на охорону здоров'я та якісну медичну допомогу, передбачених та гарантованих Конституцією України, та недопущення соціального напруження в суспільстві.
З повагою,
За дорученням загалу
дерматовенерологів України,
Віце-Президент УАДВ
Голова групи експертів зі спеціальності
«Дерматовенерологія»,
«Дитяча дерматовенерологія» ДОЗ ХОДА,
Директор КНП «ХОДЦ» ХОР,
Д.м.н., професор,
Заслужений лікар України Олег КАДЕНКО