Екологічна тенденція впевнено набирає громадську і політичну вагу у всьому світі протягом останнього десятиліття. Екологічна проблематика вийшла на глобальний рівень обговорення. Актуальною вона стає з урахуванням несприятливих змін клімату, глобального потепління, розвитку альтернативної «чистої» енергетики.
Ряд європейських країн всіляко підтримують розвиток «чистої» енергетики, вводять ряд обмежень на використання автомобілів з двигунами внутрішнього згорання, які не відповідають екологічним нормам.
Україна не є вийнятком в загальносвітових процесах, тому 2018 році Верховна Рада України відмінила ПДВ на ввезення в Україну електромобілів. Даний крок, разом із встановленням спеціальних ставок ввізного мита на електромобілі, призвів до стрімкого збільшення кількості електромобілів і дозволив Україні вирватися в лідери серед країни Європи по темпам приросту електромобілів.
Не потрібно нагадувати, про те, що електромобілі є значно кращими в плані екології (на відміну від авто з двигунами внутрішнього згорання) і розвинуті країни Європи та світу всіляко стимулюють перехід населення та бізнесу на авто з електричним двигуном.
Термін дії вищевказаної пільги по ПДВ неодноразово продовжувався Верховною Радою України і наразі пільга по ПДВ діє до 31 грудня 2022 року, що свідчить про розуміння народними обранцями важливості проблеми та необхідності пришвидшення переходу України на електротранспорт. Адже це в кінці-кінців повинно призвести до зменшення залежності країни від імпортованих нафтопродуктів.
Однак, 4 червня 2020 року Верховна Рада України прийняла проект Закону про митний тариф (№3228 від 17.03.2020), який змінює класифікацію транспортних засобів, які оснащені виключно електричними двигунами. Якщо зараз всі автомобілі, що обладнані виключно електричним двигуном класифікуються за кодом 8703 90 10 10 УКТ ЗЕД, то відповідно прийнятого законопроекту такі автомобілі будуть класифікуватись вже за кодами 8703 80 10 10 (нові) та 8703 80 90 10 (використані). Змінивши код класифікації електромобілів вони просто випадають з пільгової ставки ПДВ.
Проблема полягає в тому, що при прийнятті цього законопроекту не було передбачено відповідних змін ( заміни кодів УКТ ЗЕД) в п. 64, підрозділу 2 розділу Перехідних положень Податкового кодексу України. Саме цим пунктом ПКУ передбачено пільги щодо ПДВ на електромобілі і наразі він виглядає так:
«64. Тимчасово, до 31 грудня 2022 року, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції із ввезення на митну територію України та з постачання на митній території України транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), що зазначені у товарній підкатегорії 8703 90 10 10 згідно з УКТ ЗЕД (в тому числі вироблених в Україні).»
Таким чином, в разі вступу в дію проекту Закону про митний тариф (№3228 від 17.03.2020) в теперішньому вигляді, пільгова ставка ПДВ 0% на електромобілі фактично зникне. Адже коду 8703 90 10 10 УКТ ЗЕД в новому Митному тарифі не існуватиме (а саме по ньому надається пільга з ПДВ) і п. 64, підрозділу 2 розділу Перехідних положень ПКУ стане фактично недіючим.
Не важко здогадатися, що збільшення вартості електромобіля ще на 20% призведе до значного зниження (якщо не до повного зупинення) темпів переходу на електрокари в Україні.
Крім того, закон набирає чинності з 01 липня 2020 року. Враховуючи те, що значна частина електромобілів завозиться в Україну із США, то багато власників електромобілів просто поставлять перед фактом, що вартість їхнього автомобіля збільшилась на 20% (в частині ПДВ), тому що термін поставки автомобілів із США складає близько 2-3 місяці.
У зв’язку з цим, просимо Президента України не підписувати проект Закону про митний тариф (№3228 від 17.03.2020) прийнятий Верховною Радою України 4 червня 2020 року, та відправити його на доопрацювання з метою внесення відповідних змін до Податкового Кодексу України, направлених на збереження існуючого нині пільгового оподаткування ПДВ автомобілів, що обладнані виключно електричним двигуном.